Tandem-PAPPUS projekt

  • 2020. Március 26.

    A projekt keretei között, a műhelytalálkozók és a tanulmányútak során a programban résztvevő partnerszervezetek jobban megismerhetünk egymás régióját, egymás porgamjait, illetve mindazokat a rendezvényeket, törekvéseket, amelyek által elérhetik a közösségük fejlesztését, ezáltal is csökkentve a fiatalok elvándorlását. Az ő munkájuk által is csökken a kistérségből az elvándorlók száma, erősödik a helyben élők közösségi aktivitása.

    A felvidéki, komáromi székhelyű civil, non-profit szervezet, a Tandem több nemzetközi együttműködésben vesz részt.

    Ezek közül az alábbit lehet kiemelni:

    PAPPUS  (Plants And Play Promoting Universal Skills) elnevezésű projekük, ahol  ezúttal a fáké és a növényeké a főszerep. Ezt megelőzően adott volt egy projekt, amelynek keretében 10 év alatt 10 fát ültettek el. A facsemeték szépen cseperednek, a szervezet pedig belevágott a PAPPUS projektbe. Bár CAPS (Children´s access to play in school ) projektük 2020-ban befejeződik, azért a PAPPUS-ba is igyekeznek belecsempészni némi játékosságot. 

    A ’Plants and Play Producing Universal Skills’ projekt, vagyis a ’PaPPUS’, amely elnevezését a gyermekláncfű repülőszőrös magjának görög megfelelőjéről kapta.

    Az utóbbi években a gyermekek természettel való kapcsolata gyengült, a természeti környezetben töltött idő jelentősen csökkent. Ugyanakkor a szabadban, a természetben tartózkodásnak vitathatatlan előnyei vannak. Tudományos kutatások igazolták, hogy a természettel való kapcsolat jó hatással van a gyermekek tanulási képességérre, valamint a fizikai és mentális állapotukra is pozitív hatással van. Egész Európát érintő probléma a fiatalok korai iskolaelhagyása, amely jelentősen befolyásolja a fiatalok jövőbeni esélyeit. A természetben eltöltött idő fentiekben felsorolt előnyei megoldásként szolgálhatnak erre a problémára is.

    A PaPPUS projektben öt ország hat partnerintézménye működik együtt egy olyan program kidolgozásán, amely segít a gyerekeket és a fiatalokat közelebb hozni természetes környezetükhöz a növényekkel való játékos kapcsolódáson keresztül. A növényekkel való kapcsolat történhet a természetes környezet, a kertészet, a mezőgazdaság, az erdőgazdálkodás, vagy bármely, a növényeket érintő területen keresztül. Ez a kapcsolat azon túl, hogy segíti a természet működésének megértését, tágabb értelemben véve fejlesztő hatású is, hiszen tudatosságra neveli és a jövőbeni hivatás megtalálásához és kiteljesítéséhez is hozzásegíti a fiatalokat.

     

    A projekt kezdeti szakaszában a partnerek saját országaikon belül olyan szakértőkkel készítenek interjúkat, akiknek szakterületük valamilyen módon kapcsolódik a növényvilághoz, illetve találkoznak iskolai tanárokkal, fiatalokat tömörítő csoportok vezetőivel, valamint gyerekekkel, hogy összegyűjtsék, mik azok a tevékenységek, témakörök, eszközök, amelyek a mai fiatalokat megfogják és inspirálják, továbbá felmérik, hogy a tanároknak és a fiatalokkal foglalkozó szakembereknek milyen támogatásra van szükségük ahhoz, hogy a természeti környezettel való kapcsolódást hatékonyan tudják munkájukban felhasználni.

    A projekt második szakasza a projekt céljának eléréséhez szükséges eszköztár teszteléséről, módosításáról és finomításáról fog szólni, szakmai tanácsadó testület, szakértők, tanárok, fiatalokkal dolgozó szakemberek, gyerekek és fiatalok visszajelzései alapján.

    A kidolgozott eszköztár mindenki számára szabadon elérhető lesz.

    A projekt harmadik és egyben utolsó szakaszában online elérhető  PAPPUS tanfolyamot fejlesztünk, amelynek szerves részét fogja képezni egy játékos és egyben növényközpontú tananyag, amely ugyancsak elérhető lesz bárki számára. Valamennyi projektpartner a tanfolyam anyagának pontosítása érdekében saját országában ún. pilot workshopokat fog tartani, tanárok és a fiatalokkal dolgozó szakemberek számára.

    Annak érdekében, hogy minél szélesebb körben tudjuk elérni a kívánt célcsoportot, a projekt során kifejlesztett végleges és akkreditált képzést egyéb workshopjainkon fogjuk az érdeklődők figyelmébe ajánlani,  szem előtt tartva a fiatalok segítését a pályaválasztásban.

    Debrecen, 2020.03.20.

ESZA